Základní škola a Mateřská škola Stonařov

Základní škola Stonařov

9. třída

9. třída
012345678
PoČjAjMInfDVv
ÚtMChČjAjVoTv
StNjMČjFVp
ČtNjMZAjČjChHv
TvMČjDF

Fotogalerie 9. třídy

Piškvorky — oblastní kolo

Piškvorky — oblastní kolo


10. listopad 2025

Letos bylo oblastní kolo na nové škole. Sešlo 9 týmů, které změřily svoje síly v kvalifikaci a pak v pavoukovi. Naše škola vyslala dva týmy a oba postupují do krajského kola, protože tým ViSton se umístil na 2. místě (Ondra Smolík, Veronika Horská, Timo Nikolaichuk) a tým SuSton na 3. místě (Richard Hrůza, Filip Zvěřina, Míša Nikrmajerová). Blahopřejeme!

Kurz přežití ve světě financí

Kurz přežití ve světě financí


6. listopad 2025, 7. listopad 2025

Ve čtvrtek 6. listopadu a v pátek 7. listopadu proběhl v rámci druhého stupně Kurz přežití ve světě financí na téma rodinný rozpočet. Žáci získali představu o tom, kolik stojí bydlení, doprava, jídlo či oblečení, jaké výdaje jsou pravidelné a nepravidelné a jaké další nezbytné i zbytné položky se vyskytují v životě průměrné čtyřčlenné domácnosti. Ve skupinkách — „rodinách“ — plánovali rodinné výdaje včetně způsobu bydlení. Někteří byli velmi šetrní, jiní by členům domácnosti více dopřávali. Některá rozhodnutí byla úsměvná, například společný telefon pro sourozence, bydlení v rekreační chatě nebo na hausbótu. Na konci dne žáci zhodnotili rodinné příjmy a výdaje a spočítali, kolik jim ročně zbývá nebo kolik jim chybí. Deváťáci navázali na loňský program s názvem Peníze pod kontrolou. Na modelovém příkladu si osvojili praktické zacházení s osobními financemi a zásady „domácího účetnictví“. Získali reálný obraz o možnostech kontroly financí v domácnosti i o nástrahách dospělého života — od vlivu reklamy až po možnosti reklamace.

Projekt Cesta odpadu

Projekt Cesta odpadu


15. říjen 2025 až 30. říjen 2025

Žáci 8. a 9. ročníku základní školy se v rámci projektu Cesta odpadu vydali na výpravu za poznáním, jak se odpad z domácností dostává až k dalšímu zpracování. Projekt měl nejen vzdělávací, ale i výchovný rozměr — děti si uvědomily, že třídění odpadu není jen povinnost, ale i způsob, jak chránit životní prostředí. Součástí projektu byla návštěva třídírny odpadu Esko–T v Třebíči, kde se žáci zúčastnili výukového programu. Na vlastní oči viděli, jak se odpad třídí, lisuje a připravuje k dalšímu využití. Děti si odnesly nejen nové poznatky, ale i motivaci k aktivnímu třídění doma. V rámci terénního šetření žáci počítali kontejnery na tříděný odpad v obci a zakreslovali je do katastrální mapy. Pomocí statistik společnosti EKO–KOM porovnávali množství tříděného odpadu na jednoho obyvatele České republiky s údaji za obec Stonařov. Výsledky byly překvapivé — zatímco v třídění papíru obec zaostává za republikovým průměrem, v oblasti plastů a skla ji naopak výrazně překonává. Velmi příznivý bylo i srovnání hmotnosti směsného odpadu na 1 obyvatele ČR — 225 kg a průměr náš, který činí 152 kg. Projekt se promítl i do dalších vyučovacích předmětů. V pracovních činnostech žáci nejen vytvářeli propagační materiály pomocí aplikace Canva, ale také kreativně využili odpadový materiál — vznikly originální dekorace a výzdoba školy, které připomínají důležitost recyklace. Ve výtvarné výchově vznikla kreativní díla na téma Cesta odpadu, která jsou vystavena na školní nástěnce. Celý projekt vyvrcholil společným heslem: „Třiďme odpad — má to smysl!“. Děti si odnesly nejen nové znalosti, ale i pocit, že mohou svým chováním ovlivnit budoucnost naší planety.