Základní škola a Mateřská škola Stonařov

Základní škola Stonařov

Naše škola

Základní škola Stonařov
Úplný název Základní škola a Mateřská škola Stonařov, příspěvková organizace Adresa Stonařov 242, 588 33 Zřizovatel Městys Stonařov Telefon – ZŠ 567 319 321 Telefon – MŠ 732 209 815 Telefon – ŠJ 567 319 318 E-mail zdenek.zdrazil@zsstonarov.cz Datová schránka xq7mhtu IČO 75020840

Základní školu a Mateřskou školu Stonařov tvoří základní škola, mateřská škola, školní družina a školní jídelna. Je příspěvkovou organizací zřizovanou Městysem Stonařov. Ředitelem školy je od roku 1992 Mgr. Zdeněk Zdražil. Škola je plně organizovaná, má devět tříd, vždy po jedné v každém postupném ročníku.

Poradními orgány ředitele jsou pedagogická rada tvořená pedagogickým sborem, školská rada zřízená na základě usnesení zastupitelstva městyse Stonařov a Spolek rodičů školy při ZŠ a MŠ Stonařov, jehož statutárním orgánem je tříčlenný výbor – Marie Zvěřinová, Marcela ZvěřinováJitka Smolíková.

Školská rada aktuálně funguje v tomto složení: zástupci zřizovatele jsou Jaroslav Rod (předseda ŠR) a Mgr. Ivan Šulc, zástupci školy Mgr. Markéta Holoubková a Mgr. Veronika Poukarová, zástupci rodičů Ing. Zuzana Kušíková a Ing. Tomáš Caha.

Ve školním roce 2023/24 navštěvovalo školu 159 žáků (údaj ze statistického výkazu k 30. 9. 2023) ze 12 obcí (81 chlapců a 78 dívek). V průběhu roku došlo k drobným změnám v důsledku stěhování. Místních žáků jsou dvě třetiny, z okolí měly největší zastoupení Dlouhá Brtnice (13), Pavlov (11) a Hladov (8). V prvních dvou jmenovaných obcích dále fungují malotřídní školy, které se snaží postupně rozšiřovat počet ročníků. Z těchto škol k nám docházejí žáci zpravidla na 2. stupeň, ale leckdy i dříve. Průměrná naplněnost tříd je 17,6 žáků na třídu. Loni došlo k rozšíření školní družiny o další oddělení, čímž stoupl počet žáků navštěvujících školní družinu na kapacitní limit 50.

Hlavní budova školy je v provozu 33 let a již 5 let je plně zrekonstruovaná. Ekonomický profit v oblasti úspory energií je zřejmý. Umístěním závěsných plynových kotlů přímo do hlavní budovy se zásadně zvýšila efektivita vytápění, k čemuž přispívá i nová izolace střechy a nová okna.

Pátým rokem využíváme novou přírodní zahradu s venkovní učebnou a outdoorovým hřištěm, kterou dále vylepšujeme jednak z vlastních zdrojů, ale také za pomoci podávaných projektů. Naším cílem je poskytnout tyto prostory i širší veřejnosti a přivést různé části populace (seniory, matky s dětmi) ke spolupráci na společných aktivitách.

Velká spokojenost dále panuje s využitím nové sportovní haly, která je v provozu už třetím rokem a plně uspokojuje sportovní potřeby školy, školních kroužků, zájmových organizací i veřejnosti. Výrazně jsme rozšířili škálu realizovaných sportů a celkové sportování v městysi dostalo nový rozměr, k čemuž přispívá i kvalitní sportovní vybavení.

Škola se nadále profiluje rozsáhlou projektovou činností, kterou realizujeme z vlastních zdrojů a vlastními silami, ale také např. z prostředků EU. O šíři naší projektové činnosti nejlépe vypovídá školní web, kde svou činnost široce prezentujeme. K naplňování našich plánů potřebujeme mj. kvalitní IT vybavení, na čemž se snažíme aktivně pracovat.

Formou školních kroužků dále nabízíme řadu aktivit, které se stále těší velkému zájmu dětí. Tradici držíme také v četných akcích pro veřejnost, ať už jde o vánoční akademii, projekty pro rodiče s dětmi či pravidelnou participaci na zavedených akcích městyse

Letos jsme také završili 16 let naší kontinuální účasti v evropských projektech. Neprodleně po finalizaci projektu Šablony ZŠ Stonařov II jsme v září 2021 zahájili Šablony ZŠ Stonařov III se zaměřením na doučování žáků ohrožených školním neúspěchem, na projektové dny ve škole s odborníkem z praxe, projektové dny mimo školu a na školní kluby pro žáky, konktrétně klub čtenářský a klub deskových her.

Na jaře 2023 jsme podali projekt nový, nazvaný Šablony Jana Amose Komenského, v jehož rámci bude po další dva roky předmětem našeho hlavního zájmu inovativní vzdělávání žáků ZŠ, a to opět formou projektové činnosti, ale také třeba za pomoci tandemové výuky a dalších moderních výukových trendů.

Nadále jsme také součástí projektu MAP III, zaměřeného na rozvoj škol na Jihlavsku, do nějž jsme spolu se zřizovatelem přichystali řadu projektů zaměřených především na modernizaci učeben a vnitřních prostor základní školy.

Aktivní jsme i v oblasti projektů z Fondu Vysočiny. Loni jsme podali projekt na školní wi-fi síť, letos na digitální gramotnost a robotiku.

Nadále se každoročně účastníme projektů KÚ Vysočina a Státního zdravotního ústavu „První pomoc do škol“ pro žáky 8. ročníku a „Prevence dětských úrazů“ pro žáky 3. ročníku.

Systém volitelných předmětů jsme v letošním roce ponechali beze změn, dílčí změny byly udělány v ŠVP postupným rozšiřováním nové informatiky, která začala jako samostatný předmět od 4. ročníku a  její implementace bude v dalších letech pokračovat do vyšších ročníků 2. stupně.

Mapa