Foto tříd
školní rok 2012/2013
Tradiční fotografování tříd na konci školního roku.
Ve 2. třídě proběhla celoroční soutěž čtenářů. Děti seznamovaly své spolužáky s knížkami, které přečetly, formou krátkých vystoupení před třídou. Nejlepší čtenáři byli odměněni hezkou knížkou: H. Svobodobá – přečetla 36 knížek, J. Votavová – 25 a Š. Plass – 15 knížek.
Třeťáci se letos vypravili na výlet do jihlavské zoologické zahrady, kde měli objednaný program Šelmy na vlastní oči v centru Podpovrchem. Děti si poslechly spoustu zajímavostí o šelmách, osahaly si lebky a kožešiny šelem a zahrály hry s moc příjemnou lektorkou. Potom se s průvodkyní vydali na procházku ZOO, kde se u výběhů šelem dozvídali spoustu zajímavostí. Zbytek ZOO si potom prohlédli sami, obdivovali hlavně nové žirafky a úžasný australský pavilon. Při takové prima zábavě jim ani horko moc nevadilo.
Žáci 4. třídy pro své mladší spolužáky připravili představení pohádky O dvanácti měsíčkách. V pracovních činnostech si ušili maňásky, ve výtvarné výchově namalovali kulisy a v hodinách dramatické výchovy pohádku nacvičili.
Žáci II. stupně se svými učiteli podnikli jako součást environmentální výchovy přírodovědnou vycházku za účelem poznání okolí Stonařova, 6. a 8. tř. putovala na Špičák a do Třeště, žáci 7. a 9. roč. Alejemi do Kněžic.
Žáci 3. – 5. ročníku v průběhu května a června absolvovali 20 dvoulekcí výuky plavání v jihlavském bazénu.
Krajské středisko BESIP připravilo pro žáky I. stupně zábavně – vzdělávací dopoledne nazvané „Bezpečná cesta“. Cílem bylo zdokonalit žáky v některých aspektech dopravní výchovy. Ti si vyzkoušeli jízdu zručnosti na kole, vyplňovali dopravní testy, posuzovali účelnost a kvalitu přechodů pro chodce v městysi nebo si pomocí speciálních brýlí vyzkoušeli, jak se mění vidění a orientace člověka po požití alkoholu.
Na projektu o hudebních nástrojích třída pracovala zhruba 2 měsíce, přičemž těžiště práce bylo zejména v hudební a výtvarné výchově a pracovních činnostech. Při hodinách hudební výchovy jsme si povídali o hudebních nástrojích, na interaktivní tabuli jsme pracovali s prezentacemi o některých nástrojích, pouštěli jsme si hudební ukázky. Děti o vybraných hudebních nástrojích zpracovávali referáty, kde využili práce s encyklopedií a internetem. Protože máme ve třídě několik dětí, které se učí v ZUŠ hrát na hudební nástroje, v jedné hodině jsme si také uspořádali minikoncert. V hodinách výtvarné výchovy jsme malovali hudební nástroje, k nimž jsme z kartonu a notového papíru vyrobili rámečky. Kreslili jsme také postavy hudebníků, které jsme vystavili na chodbě před třídou. Celý projekt jsme završili projektovým dnem (20.6.), kdy jsme s dětmi vyráběli převážně z odpadového materiálu nejrůznější hudební nástroje. V závěru projektového dne jsme zkusili hrát na skleněné varhany, které jsme vytvořili ze skleniček s vodou a samozřejmě jsme vyzkoušeli všechny zhotovené nástroje.
Zájemci z řad žáků I. stupně se zúčastnili sportovně soutěžního odpoledne, kde si své síly měřili v jízdě zručnosti na koloběžce, běhu překážkovou dráhou a skoku z místa.
Členové flétnového kroužku uspořádali velký závěrečný koncert pro rodiče, kde vystoupily všechny věkové skupiny.
Žáci 1. a 2. třídy strávili svůj letošní školní výlet v jihlavské zoologické zahradě.
Program výletu spojené třídy byl letos pořádně nabitý. Žáci 4. a 5. třídy se vypravili do malebného jihočeského zámku Červená Lhota. Po prohlídce zámku a okolí jezera navštívili Chýnovské jeskyně a poté ještě v Pelhřimově Muzeum rekordů a kuriozit.
Ve III. ročníku proběhl poslední letošní třídní projekt věnovaný známému českému spisovateli a ilustrátorovi.
Začátkem června jsme opět uspořádali pro žáky všech ročníků školní akademii, na které byly prezentovány výsledky celoroční činnosti kroužků aerobiku, divadelního, flétnového a kroužků sborového a vícehlasého zpěvu. Všichni vystupující žáci byli za pilnou celoroční práci odměněni.
TJ Sokol Stonařov za pomoci naší školy a podpory VZP připravil v rámci oslav Dne dětí tradiční pohádkový les – zábavné odpoledne, kde se děti setkaly s desítkami autentických pohádkových postav, svezly se na koních, v loďce a absolvovaly řadu štědře odměněných soutěží.
Žáci 4. a 5. ročníku dokončili dvouměsíční projekt „Příroda v ČR“.
Děti ve spojené 4. a 5. třídě každý rok připravují pro své maminky k svátku vlastnoručně vyrobené dárečky a nacvičují hudební vystoupení. Letos jsme oslavili Den matek v rámci celoškolního projektu, kde jsme vystoupili s písničkou, ale kromě toho jsme samozřejmě vyráběli dárečky i ve třídě. Letos jsme maminkám ušili krabičky na drobnosti a skládali origami tulipány.
Družstva našich zdravotníků reprezentovala okres Jihlava ve čtvrtek 30. května v krajské soutěži hlídek mladých zdravotníků. Jak zdravotníci mladší, tak i starší obsadili shodně krásné třetí místo. V přestávce mezi soutěží si zahráli golf, prohlédli Zdravotnickou záchrannou službu Kraje Vysočina a prolétli se vrtulníkem. Děkujeme za vzornou reprezentaci naší školy!
Získáním průkazu cyklisty na Dopravním hřišti v Jihlavě potvrdili své znalosti silničního provozu žáci 4. a 5. roč.
V informatice se žáci kromě jiného zabývali i 3D modelováním.
Dne 7. 5. jsme uspořádali pro děti prvního stupně, předškoláky a jejich rodiče rukodělné dílny ke Dni matek. Zájemci pracovali ve čtyřech dílnách, kde vyráběli dekorativní srdíčko z papíru a drátu, květinu z papírových proužků, kopretinu z krepového papíru a svou tvůrčí invenci si vyzkoušeli i při práci s keramickou hlínou. Samotné akci předcházelo krátké kulturní vystoupení žáků I. stupně, sestávající z přednesu básničky, jedné písně a divadelní bajky, zahrané našimi nejmenšími herci. Základní motto – popřát maminkám – bylo naplněno a ještě umocněno příjemnou tvůrčí atmosférou vytvořenou rodiči, dětmi i učiteli.
Excelentní výkon podala obě naše družstva na okresní soutěži mladých zdravotníků. V obou kategoriích totiž vybojovala 1. místo a současně postup do krajského kola. Družstvo mladších žákyň soutěžilo v sestavě V. Jandová, D. Dvořáková, K. Hrůzová, M. Zadražilová a A. Harnušková, tým starších žákyň ve složení N. Jurková, N. Hronková, V. Jakvidová, K. Šmardová a L. Šindlerová.
Jako součást výuky dějepisu realizovali žáci 7. roč. projekt „Praha a Karel IV.“. Na kresbách památek Prahy pracovali též ve výtvarné výchově, v pracovních činnostech pak vyrobili erb, model Prahy a podobiznu Karla IV.
V úterý 30. 4. 2013 proběhlo v Jihlavě okresní kolo dopravní soutěže mladých cyklistů. Družstvo ve složení Marie Šmardová, Klára Šmardová, Jan Rod a Roman Krejčí bylo opět úspěšné a skončilo na 3. místě. Blahopřejeme a děkujeme za vzornou reprezentaci naší školy!
Ve 3. třídě je už tradicí pořádat projekt věnovaný čarodějnicím. Nejinak tomu bylo i letos.
Do rezervace Jechovec, oblasti výskytu bledulí, si udělali společnou exkurzi žáci ze školní družiny a turistického kroužku.
„Ochutnáváme anglická slovíčka“ byl název projektu žáků III. ročníku, v rámci něhož si připravili hostinu z různých dobrot, jejichž názvy následně hledali ve slovníku, konverzačně s nimi pracovali a pochopitelně se je i naučili.
Naše škola se 19. dubna účastnila již 5. ročníku jarního úklidu s názvem Čistá Vysočina, který každoročně vyhlašuje krajský úřad Kraje Vysočina. Žáci 8. a 9. ročníku uklízeli odpadky jak v samotném městysi, tak i podél komunikací v jeho okolí. Účast na této akci je součástí celoškolního plánu environmentální výchovy.
Dvacet žáků 4. a 5. třídy stupně se zúčastnilo výtvarné soutěže „Máma a táta – můj svět“ pořádané centrem Basic v Jihlavě. Po místním vyhodnocení bylo do soutěže odesláno 11 prací, přičemž A. Harnušková ze 4. tř. získala výborné 2. místo.
Žáci spojené 4. a 5. třídy se také zabývali jarním tvořením. Ze sena si zhotovili krásné ptáčky.
21. března jsme absolvovali celoškolní projektový den „Jaro“. Žáci II. stupně pracovali v pěti dílnách s jarní tematikou, přičemž každá dílna byla dále rozdělena do 4 skupin. Na závěr prezentovaly všechny skupiny výsledky své práce v ostatních dílnách. Prezentace byly hodnoceny porotou, a to vesměs velmi kladně. Práce žáky bavila, líbila se jim spolupráce s žáky napříč třídami, dozvěděli se něco nového a zvítězili nad trémou při prezentacích.
Dvě desítky žáků bojovali o velikonočního přeborníka školy ve stolním tenisu. Vítězství si odnesl J. Pelant před L. Šťastným, oba z 9. tř., 3. místo obsadil T. Zažímal z 8. ročníku
S pořadem „Poznáváme zvířata“ k nám zavítal pan Hořák ze záchranné stanice Ikaros a seznámil děti s řadou známých i téměř neznámých zvířat. Ústřední myšlenkou pořadu byla vhodnost chovu jednotlivých zvířat v domácím prostředí.
Školní divadelní soubor vedený se opět zúčastnil „Docela malého divadelního festivalu“ v Jihlavě. Soubor I. stupně vystoupil s představením J. Žáčka „O slonu, který toužil létat“. Žáci II. stupně si připravili pásmo „Indické pohádky“. Naši divadelníci byli oceněni za dramaturgii.
Stalo se již tradicí, že se členové školního souboru aerobiku představují širší veřejnosti na plesech. Letos vystoupili 2. února na plese MŠ v Dlouhé Brtnici a 16. února na maškarním plese SDH ve Stonařově. Kladné ohlasy a divácký zájem jsou pro tanečníky motivací pro pilný trénink do dalších let.
Týdenní rozsah měl projekt žáků 4. a 5. tř. „Sousední státy“. Žáci se ve skupinách zabývali jednotlivými státy, které sousedí s Českou republikou. Hlavním úkolem bylo vyhledávání a třídění informací z encyklopedií a internetu. Zjištěná fakta potom spolu s obrázky a kresbami zpracovávali do velkoplošných plakátů. Na závěr svým spolužákům svou práci prezentovali. V hodinách českého jazyka jsme společně četli slovenskou, polskou, rakouskou i německou pohádku. V hodině hudební výchovy jsme se seznámili s hymnami jednotlivých států. Téma projektu přímo souvisí s probíraným učivem ve vlastivědě, práce dětem určitě pomohla k seznámení se sousedními zeměmi, k pochopení mnohých souvislostí, k lepší orientaci na mapě i k rozvoji komunikativních dovedností.
Školní maškarní karneval byl letos realizován formou projektového dne. Tradičně se představila plejáda kvalitních masek, nejcennější jsou však detailně propracovaná třídní „chorea“. Mezi třídními kolektivy zvítězila 9. tř. s představením „Plavci a žralok“, 2. místo obsadila 6. tř. s vystoupením „Karkulka“, 3. místo obsadily společně 7. třída – „Stroj času“ a 8. třída – „Křivé zdi“. Mezi jednotlivci si prvenství odnesla S. Vystrčilová v roli „Popelnice“.
Ve čtyřech kategoriích soutěžilo 26 žáků ve školním kole v recitaci, ti nejlepší si vybojovali postup do okresního kola v Jihlavě. Porotě složené z učitelů i žáků se nejvíce líbily výkony těchto recitátorů: I. kategorie: 1. J. Dvořák, 2. E. Harnušková, 3. L. Janda, 4. M. Zadražilová, II. kateg.: 1. D. Dvořáková, 2. A. Popelářová, 3. N. Nováková, 4. A. Harnušková, III. kategorie: 1. L. Šindlerová, 2. M. Šmarda, 3. V. Jandová, 4. B. Kaliničová, IV. kategorie: 1. K. Šmardová, 2. O. Dohnal, 3. N. Šťastná, 4. S. Dohnalová.
Na konci ledna jsme zapisovali do 1. třídy na rok 2013/2014 nové prvňáčky.
V lednu proběhl ve 4. a 5. ročníku rozsáhlý projekt Vesmír. Žáci četli pověsti o vzniku názvů souhvězdí, vyhledávali v encyklopediích a na internetu informace o planetách a společnými silami si z novin a škrobu vyrobili velký prostorový model sluneční soustavy. Ve výtvarné výchově z PET lahví a papíru zhotovili kosmické rakety a na závěr uspořádali vesmírnou misi, kde hlavním úkolem astronautů bylo vyhledávat informace o kosmickém výzkumu.
Rozsáhlý projekt Egypt žáků 6. ročníku odstartoval důkladnou dějepisnou přípravou, na kterou navázaly tvůrčí aktivity v pracovních činnostech a výtvarné výchově. Viditelným výsledkem byla vyrobená postava Kleopatry, Cézara, ale též pro Egypt typický krokodýl nilský, kobra egyptská, v sarkofágu uložené mumie či maketa pyramidy. Cílem bylo připomenout si historii Egypta, rozvíjet žákovskou fantazii a vzájemnou spolupráci žáků.
Více než stovku figurek bylo možné vidět v ZŠ na vánoční výstavce betlémářů z keramického kroužku. Papírové betlémy vyráběli i třeťáci. Žáci ze školní družiny a turistického kroužku se zase zajeli podívat na výstavu do Třeště, která je betlémy proslulá.
Žáci ZŠ se svými učiteli připravili pro širokou rodičovskou veřejnost vánoční akademii, na které ve 12 vystoupeních předvedli výsledky své školní i mimoškolní činnosti. Vystoupily 3 skupiny aerobiku, flétnový a kytarový kroužek, zazpíval pěvecký soubor i kroužek vícehlasého zpěvu, představily se i jednotlivé ročníky s pásmem básniček a písniček.
Podnebné pásy byly tématem dalšího třídního projektu 4. a 5. ročníku. Žáci vyhledávali, třídili a zpracovávali informace získané z internetu a encyklopedií, ve skupinách vyráběli prostorový model určeného podnebného pásu, sestavovali dopisy z různých končin světa, zahráli si matematickou šifrovanou hru a nechyběla ani závěrečná prezentace výsledků činnosti pro spolužáky.
I když všichni vědí, že přijdou a budou nápadně připomínat některé žáky 9. třídy, přece jen je vždy na Mikuláše cítit ve škole lehké napětí. Jací budou? Kolik jich bude? Čerti byli umírnění, takže se největší „raubíři“ mohli vykoupit básničkou či písničkou a slibem, že už budou hodní. Mikuláš spravedlivě pokáral i pochválil, krásný anděl rozdal všem žákům sladkosti. Děti v mateřské škole Mikulášovi a andělovi zazpívaly a zarecitovaly. Tak zase za rok.
První prosincový den se naši školáci aktivně účastnili rozsvícení vánočního stromu v městysi. Pěvecký sbor zazpíval několik vánočních písní, jednotlivé třídy ZŠ a MŠ vyzdobily vánoční stromky, z nichž připravily výstavu. Všem přítomným občanům byla také rozdána žáky vyrobená upomínková přáníčka.
V listopadu probíhal v 7. třídě projekt Voda. Při projektech se využívá mezipředmětových vztahů, kdy žáci dané téma zpracovávají z různých pohledů. V přírodopisu například vyhledávali organismy, jejichž život je vázán na vodu a patří do vodního ekosystému. Ve výtvarné výchově skládali origami, v pracovních činnostech pracovali s odpadním materiálem, vyrobili rybu a chobotnici z Pet lahví, tvořili vlastní mořskou koláž atd.
30. listopadu vystoupil kroužek aerobiku a fléten ZŠ a žáci MŠ se svým programem na vánočním setkání důchodců.
V jednotlivých třídách už se chystají vánoční stromečky, které budou vystaveny po celou adventní dobu na městečku.
Uprostřed listopadu zhlédli žáci mateřské školy a 1. až 5. třídy v sále kulturního domu zábavný program Kouzelná plavba, jehož hlavním protagonistou byl moderátor Hitrádia Vysočina Milan Řezníček. Pořad byl plný her, kouzel a zábavných vystoupení, kterých se hojně účastnili i samotní žáci.
Sokol Stonařov ve spolupráci se základní školou a aktivními maminkami připravil 26. 10. pro děti Čertovskou noc. Velký dav malých i větších čertíků se svítícími růžky a lampiony absolvoval za doprovodu rodičů čertovskou cestu romantickou částí večerního Stonařova, lemovanou navíc řadou školou povinných pekelníků. Příjemný večer zakončila sugestivní ohnivá show.
Žáci 5. třídy ZŠ Stonařov, kteří loni v dramatické výchově nacvičili pohádku O třech prasátkách, zahráli představení pro děti ze školky i pro děti a maminky z mateřského centra Stonožka ve Stonařově.
Dne 19. 10. absolvovali žáci všech ročníků přednášku a výstavku s ekologickou tematikou Tonda Obal na cestách, zaměřující se na třídění odpadu, jejich recyklaci a ochranu životního prostředí. V rámci besedy si žáci třídění odpadu názorně vyzkoušeli a seznámili se i s koloběhem jednotlivých odpadů.
Ve dnech 18. – 19. října probíhal v osmé a deváté třídě ekologický projekt svnázvem Cesta odpadu. První den navštívili žáci třídírnu odpadu Ekos–T v Třebíči a skládku smíšeného odpadu v Petrůvkách. Druhý den zakreslovali kontejnerová stání do mapy městyse, počítali množství odpadu na jednoho občana, sledovali značky na obalech, zkoumali obsah svého batohu atd. Nakonec své výsledky, zjištění a postřehy prezentovali. Hlavním cílem bylo pochopit nutnost třídění odpadu a zvýšit roztříděné množství odpadu v jednotlivých rodinách.
Brambory – to je název prvního letošního projektu třeťáků. Učili jsme se hledat informace v encyklopediích a na internetu, vše zapisovat a zpracovat, sdělit spolužákům výsledky hledání. To vše bylo prostřídáno soutěžemi- o nejzajímavější, nejmenší a největší bramboru, o nejdelší slupku, o nejhezčí básničky a pověsti o bramborách, o nejpřesnější odhad 1 kg atd. Brambory jsme kreslili, vytvářeli jsme ubrousky zdobené pomocí bramborových tiskátek barvou na textil. A protože u tolika činností vyhládne, usmažili jsme si společnými silami bramboráky a upekli brambory v troubě. Nechyběly ani naprosté kuriozity, jako třeba bramborové hodiny, které opravdu měřily čas.
V říjnu žáci 4. a 5. ročníku zahájili teoretickou i praktickou výuku na dopravním hřišti.
Velkého úspěchu dosáhlo družstvo chlapců v okrskovém kole sportovní ligy škol v malé kopané. Tým ve složení F. Bartoň, F. Nechvátal, A. Popelář, R. Sabo, M. Linhart, L. Kolesa, J. Šafránek, T. Zažímal a V. Koráb tento turnaj vyhrál před družstvy Dušejova, Puklic a Luk n. J. a probojoval se do finálového turnaje, kde v konkurenci nejlepších týmů okresu obsadil pěkné 5. místo
Projekt nazvaný dle ročního období „Podzim“ absolvovali žáci 2. ročníku.
Koncem září se žáci 4. a 5. ročníku věnovali svému prvnímu projektu Vyjmenovaná slova. Ve skupinách řešili různorodé úkoly (třídění, doplňování, skládání, luštění), v mapách vyhledávali Bydžov, Volyni, Kamýk a další města, ve kterých se po obojetné souhlásce píše tvrdé y. Ve výtvarné výchově malovali zvířata a rostliny z vyjmenovaných slov a naučili se také písničku Když máš byt, kup si nábytek, ve které se to vyjmenovanými slovy jen hemžilo.
Dne 5. 9. navštívili všichni žáci vzdělávací pořad Gotika - život rytířů. Mohli tak zábavnou formou a na vlastní kůži poznat, co představovalo být rytířem ve 14. století. Vyzkoušeli si výstroj, oděvy, seznámili se s tehdejšími zbraněmi a osvojili si pár rytířských dovedností. Vše bylo podáno formou hraných scének, kde nechyběly ani šermířské výstupy hlavních protagonistů. Vystoupení bylo hrazeno z fondu SRŠ